انواع قراردادهای ساختمانی به لحاظ مالی-حقوقی

4

عموماً قراردادها یا به لحاظ فنی و روش اجرایی تقسیم بندی می شوند یا بر حسب نحوه محاسبه و پرداخت مبلغ کارکرد و یا شرایط حقوقی حاکم بر قرارداد.

انواع قراردادهای ساختمانی به لحاظ مالی-حقوقی، عبارتند از:

قراردادهای خرید خدمت:

در  این روش پیمانکار به عنوان سرمایه گذار و مجری طرح کار، کلیه سرمایه گذاریها، خرید تجهیزات و نصب و راه اندازی آنها را به عهده میگیرد و بعد از پایان پروژه، کارفرما هزینه ها رو باز پرداخت میکنه. قراردادهای بیع متقابل که تو ایران هم رایج می باشد (به خصوص تو صنایع نفت و گاز) جزء این قراردادها محسوب میشه.

قراردادهای ساخت و انتقال:

در این نوع قراردادها، پیمانکار عملیات ساخت و اجرای پروژه را به عهده میگیرد بعد از اجرا ممکن است پروژه را به مالکیت خود درآورده و یا از آن بهره برداری کند ولی درنهایت بعد از یک مدت معین باید پروژه رو به کارفرما تحویل دهد. این نوع قراردادها چندین حالت مختلف دارند از جمله قراردادهای ساخت، بهره برداری، انتقال یا (BOT) و ساخت، اجاره، انتقال یا (BRT).

قراردادهای کلید در دست یا Turnkey:

در این روش که خیلی شبیه روش طراحی و ساخت توأم است، پیمانکار همه کارهای اجرایی پروژه را انجام میدهد و کارفرما به اصطلاح فقط با چرخاندن یک کلید از پروژه بهره برداری میکند.  در این روش مسئولیت پیمانکار از روش طرح و ساخت خیلی بیشتر می باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *