انواع منازعات در صنعت ساخت و ساز

download1

با توجه به ریسک­ها و پیچیدگی­های موجود در پروژه­ های ساختمانی و همینطور تضاد منافع طرف­های دخیل، احتمال ادعای خسارت در تمام مراحل پروژه وجود دارد. منازعات در صنعت ساخت­ و­ ساز بیشتر به مطالبه هزینه، ادعای خسارت ناشی از تاخیر یا اخلال در فرآیند طراحی یا ساخت یا مطالبات مربوط به جبران خسارت ناشی از نقص در کار مربوط می­شوند.

5-1-1 ادعای هزینه

پروژه­های ساختمانی بنابر دلایل مختلف ممکن است به وقت و هزینه بیشتری نیاز پیدا کنند. برای مثال، ممکن است کارفرما به هر دلیلی از جبران خدمات پیمانکار سرباز بزند، حتی اگر پیمانکار با دلیل قانع­ کننده ­ای خواستار جبران خسارت باشد و همین موضوع زمینه ­ساز بروز اختلاف شود.

5-1-2 ادعای خسارت ناشی از تاخیر (وقت) و اخلال و تطویل (هزینه)

چنانچه پیمانکار نتواند پروژه را در چارچوب زمانی تعیین­ شده (پس از استفاده از فرصت تمدید زمانی) به پایان برساند، باید به کارفرما خسارت پرداخت نماید. بهتر است میان خسارات مربوط به وقت و هزینه ناشی از تاخیر یا اخلال تفاوت قائل شویم.

5-1-2-1 مطالبه وقت

تعهد پیمانکار برای اتمام پروژه در موعد مقرر، مانند تمام تعهدات دیگر، در معرض مجازات­های قانونی قرار دارد. مطالبه وقت معمولا درخواستی است مبنی بر تعیین وقت بیشتر برای اتمام پروژه تحت مفاد صریح قرارداد. ممکن است در این مورد که خسارت چگونه باید اندازه­گیری شود در قرارداد چیزی ذکر نشده باشد و ارزیابی خسارات کارفرما (از جمله کاهش سود) به عهده میانجی­گر یا دادگاه سپرده شود، اما در قراردادهای ساختمانی و عمرانی رسم بر این است که شیوه جبران خسارت ناشی از تاخیر در کار مشخص می­شود. در این صورت محاسبه هزینه تاخیر کار دشواری نخواهد بود. برای این منظور، معمولا جریمه ثابتی به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه تعیین می­شود که چنانچه پیمانکار نتواند پروژه را در موعد مقرر به اتمام برساند باید پرداخت کند.

5-1-2-2 مطالبه هزینه

چنانچه در کار مشاور یا پیمانکار اخلال به وجود آید و نقض قرارداد اثبات شود ممکن است ادعای خسارت کنند. در صورتی که اخلال در کار باعث به تاخیر افتادن اتمام پروژه شود، چنین ادهایی اغلب ادعای تطویل نامیده می­شود.

این شروط اغلب مشابه همان شروطی هستند که تحت آن مدعی خواستار تمدید زمان اتمام پروژه می­شود، اما این دو ادعا حداقل از دو جهت با یکدیگر تفاوت دارند. نخست آن که، تمدید زمان تنها وقتی صورت می­گیرد که مدیر قرارداد بداند اتمام پروژه احتمالا به تاخیر می­افتد، در حالی که جبران خسارت ناشی از اخلال در کار به تاخیر بستگی ندارد. دوم، همانطور که قبلا گفته شد، بندهایی از قرارداد که به تمدید زمان اتمام پروژه مربوط می­شوند اغلب به شرایطی منوط هستند که یا کارفرما مسبب آن است یا طرفین در آن نقشی ندارند، نظیر شرایط بد جوی، اما بیشتر شروط قرارداد که کارفرما را به جبران خسارت مالی پیمانکار وادار می­کنند به مواردی از اخلال مربوط می­شوند که مسبب آن کارفرماست.

5-1-3 نقص در کار یا خدمات

در صورتی که بنای احداث­شده از نظر طراحی یا ساخت دچار نقص باشد، کارفرما ممکن است علیه فرد یا سازمان مسئول اقامه دعوی کند. نقایص به چهار دسته زیر تقسیم می­شوند: 1) نقص در طراحی، 2) نقص در مصالح مورد استفاده، 3) نقص در مشخصات فنی و 4) نقص در ریزه­کاری­ها. چنین ادعاهایی معمولا به استناد نقض قرارداد صورت می­گیرند. اگر نقص مربوط به ساخت باشد به قرارداد ساخت تکیه می­شود و اگر خطا در طراحی باشد به مفاد مربوط به تعیین مشاور استناد می­شود. هدف از ادعای نقص در کار معمولا جبران هزینه­های احتمالی اصلاح نقص یا تکمیل پروژه است.

دکتر شهریار اسلامی تبار

Capture

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *