بومي‎سازي ضوابط؛ از اولويت‎هاي نظام مهندسي در اجراي قانون ساخت و ساز - حقوق ساخت
3410
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-3410,single-format-standard,bridge-core-3.0.1,qode-news-3.0.2,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.5.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-28.7,qode-theme-bridge,qode-wpml-enabled,elementor-default,elementor-kit-5025
 

بومي‎سازي ضوابط؛ از اولويت‎هاي نظام مهندسي در اجراي قانون ساخت و ساز

بومي‎سازي ضوابط؛ از اولويت‎هاي نظام مهندسي در اجراي قانون ساخت و ساز

crthumbمديركل راه و شهرسازي گلستان با اشاره به استفاده ناصحيح از نماها و نمادهاي شهري در سيما و مناظر شهري استان افزود: بومي‏سازي ضوابط و قوانين اجرايي، اولويت مهمي است كه بايد در دستور كار سازمان نظام مهندسي ساختمان استان قرار گيرد.

مهندس”ابراهيم مبارك‏قدم” در جلسه با هيات مديره نظام مهندسي ساختمان استان در محل سالن جلسات اين سازمان، افزود: ضوابط مربوطه بايد از ذوق و هنر معماري اسلامي ايراني و بومي در شهرها بهره‏مند باشند تا موضوع ايران شهري كه از موضوعات مهم و مورد توجه وزارت راه و شهرسازي است، در بحث شهرسازي رعايت شود.

وي بافت تاريخي گرگان را نشانگر هويت فرهنگي و تاريخي شهر بيان كرد و گفت: گرگان ويژگيهاي خاص ايران شهري را در تمامي ابعاد و بافت تاريخي و قديمي خود دارد اما در شرايط كنوني، نمادها و نماهاي سيما و مناظر شهري در اين شهر به درستي به كار گرفته نشده كه سازمان نظام مهندسي مي‏تواند اين روند را با كار مطالعاتي بر روي گونه‌شناسي خاصي تغيير دهد.

به گفته مبارك قدم، مطالعات ريز پهنه‏بندي اراضي شيب‌دار نيز از مسايل مهمي است كه ورود نظام مهندسي به آنها براي توسعه ساخت و سازهاي قانوني در شهرها بسيار موثر خواهد بود.

وي ساختمانها را جزو سرمايه‎هاي ملي كشور بيان كرد و افزود: رعايت قوانين ساخت وساز و مقرارت ملي براي حفظ منافع عمومي جامعه در اين بخش بسيار مفيد است.

مبارك قدم اجراي قوانين را جزو وظايف متوليان امر دانست و افزود: روند تدوين و كيفيت قوانين ساخت وساز در كشور رو به رشد است اما در استان گلستان به كندي حركت مي‎كند كه سازمان نظام مهندسي مي‏تواند با بررسي مسايل، مطالعات و ارائه پيشنهادات و راهكارهاي قانوني در مديريت شهري و در بخشهايي كه قانون اجرا نشده وارد شود و عرصه‏هاي شهري را تحت تاثير قرار دهد.

وي مسئوليت مهندسان، مسئولان و كارشناسان را در نظارت قوانيني كه به خوبي اجرا نمي‏شوند سنگين دانست و ادامه داد: لازم است راهكارهاي مشخصي براي اجراي قوانين از سوي مجريان ذي‎صلاح تعيين شود.

وي اظهار كرد: آمار روبه افزايش ساخت وسازهاي غيرمجاز را بايد به كمك يكديگر و يك اراده قوي معكوس كنيم زيرا كه ساختمان به عنوان سرمايه ملي با جان انسانها ارتباط دارد.

مديركل راه و شهرسازي گلستان افزود: براي نظارت بر مجريان ذي‎صلاح نيز بايد به‎جد وارد عمل شد و تخلفات آنها را بجا بررسي و برخورد قانوني كرد تا به درستي به وظايف خود عمل كنند.

مهندس سيد مجتبي موسوي؛ رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گلستان نيز در اين نشست به ارائه گزارشي از عملكرد هيات مديره دور هفتم اين سازمان در مدت فعاليت خود پرداخت و گفت: در حال حاضر هشت هزار و 520 مهندس عضو اين سازمان بوده و اين سازمان داراي 16 دفتر نمايندگي و 30 كميته تخصصي در سطح استان است.

اين نشست با هدف افزايش سطح تعاملات و هم‎‏انديشي و بررسي روند ساخت وسازها در سطح استان برگزار شد.

منبع: روزنامه آفرینش

No Comments

Post A Comment